לימודי סקיפר – הרוח
יאכטה מפרשית נעה ברוח באמצעות שילוב של כוחות אווירודינמיים הפועלים על המפרשים וכוחות הידרודינמיים הפועלים על הגוף והשדרית. העקרונות השולטים בתנועת יאכטה ברוח הם:
הרמה וגרירה: כאשר הרוח זורמת על המפרשים, היא יוצרת כוחות עילוי וגרירה. עילוי נוצר על ידי הצורה המעוקלת של המפרשים ופועל בניצב לכיוון הרוח. כוח עילוי זה דוחף את היאכטה קדימה. גרר, לעומת זאת, הוא ההתנגדות בה נתקלים המפרשים בשל חיכוך האוויר העובר מעליהם.
חיתוך מפרשים: התאמה נכונה של המפרשים לשליטה בצורתם, בזווית ובמתח שלהם חיונית להפלגה יעילה. על ידי חיתוך המפרשים, מלחים יכולים לייעל את האיזון בין עילוי וגרר, ולאפשר ליאכטה להשיג את המסלול והמהירות הרצויים לה. התאמת זווית המפרשים לרוח, המכונה הצבעה, מסייעת למקסם את ההנעה קדימה.
רוח נראית: ככל שהיאכטה נעה קדימה, היא יוצרת רוח משלה המכונה הרוח הנראית לעין. הכיוון והעוצמה של הרוח הנראית לעין הם שילוב של הרוח האמיתית (הרוח הנושבת בפועל) ומהירות היאכטה וכיוונה. מלחים מתאימים את שולי המפרש ואת מסלולו כדי לנצל את הרוח הנראית לעין, ומנצלים אותה כדי לייצר את ההנעה היעילה ביותר.
עקב ושיווי משקל: יאכטות מתוכננות לעקב, או להטות, תחת כוח הרוח. זווית עקב זו מסייעת לאזן את הכוחות הפועלים על המפרשים והשדרית. כאשר היאכטה עקבים, צורת המפרשים עשויה להשתנות, ולהתאים את מאפייני העילוי והגרר. מלחים צריכים למצוא את האיזון האופטימלי בין זווית העקב לשולי המפרש כדי לשמור על שליטה ולמקסם את הביצועים.
שדרית ולוח מרכזי: השדרית או הלוח המרכזי, הממוקם מתחת למים, מספק יציבות ומנטרל את הכוח הרוחבי המופעל על ידי הרוח על המפרשים. צורת השדרית יוצרת עילוי בדומה לכנף מטוס, המסייע למנוע מהיאכטה להחליק הצידה (מרחב תמרון) ומאפשר לה להפליג קרוב יותר לרוח. משקלה ומיקומה של השדרית משפיעים גם הם על יציבות היאכטה ושיווי משקלה.
טאקינג וג'יבינג: כדי לשנות כיוון, יאכטות מבצעות תמרונים הנקראים tacking (הפלגה ברוח) ו-jibing (הפלגה עם הרוח). במהלך תיק, חרטום היאכטה חוצה את הרוח, והמפרשים נחתכים לכיוון הרוח החדש. תמרונים אלה מאפשרים ליאכטה לנווט במעלה הרוח או במורד, תוך שימוש בעקרונות איזון המפרשים ודינמיקת הרוח.
הבנה ורתימה של עקרונות אלה מאפשרת למלחים לשלוט ולתמרן יאכטה ביעילות בתנאי רוח שונים. גיזום מפרש מיומן, טיפול במפרש וידע בזוויות רוח וביצועי יאכטות חיוניים לאופטימיזציה של מהירות, יעילות וחוויית שייט כוללת